Як вирости з жертви?
Доброго дня, дорогі психологи!
Допоможіть розібратися.
Я періодично гостро відчуваю різні проблеми, ніби шукаю рішення.
Прямо зараз гострої проблеми немає, є стан нудьги (не знаю навіщо все це, для чого, який сенс, немає сил і бажання щось змінювати, вирішувати і жити взагалі) і тривога (якщо зараз все нормально, значить невдовзі буде погане і я знову буду до цього не готова).
Але хоча емоційний стан після попередніх кризових моментів ''втихомирився'', продовжую обдумувати, аналізувати ті ситуації: виходить, що я регулярно ''граю'' жертву. Власне, я не роблю це спеціально, ''понарошку'', я так і відчуваю, так і проживаю їх, ніби ця роль до мене прикипіла, ніби це і є я насправді.
Коли якась проблема і розглядаю рішення, то я знаходжу аргументи, чому я це не зможу.
Часті переживання:
- мене ображають;
- я загнана в тупик, безвихідь;
- з мене знущаються;
- мене не розуміють;
- мене знецінюють, мене не поважають;
- мене не хочуть слухати;
- мене ігнорують, зі мною не рахуються;
- мене обманюють;
- мною користуються;
- в мене немає можливості змінити ситуацію;
- я страждаю;
- я не можу взяти себе в руки;
- в мене немає сил.
Досліджуючи це питання, я зрозуміла, що бути жертвою мені вигідно. Ціла купа плюсиків:
+ Мені не треба брати відповідальність;
+ Можна не робити вибір, не приймати рішення;
+ В проблемах не я винна, можна злилися на інших винних;
+ Мене не мають права звинувачувати бо я страждаю;
+ Мене жаліють;
+ Мені співчувають;
+ Мене ''рятують'', отже мені віддають перевагу, мене вибирають;
+ Компенсація за те що я страждаю і мені погано – фінанси, матеріальні цінності, допомога фізично;
+ Більше вільного часу.
***Не скажу що це якесь гарне задоволення, але якийсь ''+'' від того що мене заганяють, змушують підкорятися, виводять є – це не позитивні емоції дає, але піднімає певну бурю емоцій всередині, заповнює порожнечу; таке якесь відчуття справедливої злості на інших і жалості до себе в таких ситуаціях. Воно не надто приємне, але воно суттєве, значне, об'ємне.
Фоном до цього є все ж відчуття, що через цю позицію жертви я багато втрачаю в житті, не реалізовую свій потенціал. Могла б інакше, могла б більше Жити.
Чи можливо вибратися, вирости з жертви?
Не знаю, це клеймо, це назавжди, це і є моя суть, чи це змінюється?
Чи має щось статися, щоб я таки змінила це? Що?(Якщо по сутності жертви: Чим гірше – тим краще)
Питання від: ; Вік: 29
подобається: 1 з 1
Доповнення від автора
Я хочу щоб мене погладили по голові і сказали, яка я молодець, що аналізую і стараюсь розібрати. Я хочу щоб мені приділили хоч якусь увагу. Я хочу щоб моє життя змінилося так, аби не було потреби видирати, випрошувати увагу і схвалення.

психолог онлайн
Марія Радченко
Напишить будь ласка, а що зараз у вашому житті? Хто поруч, чім займаєтесь?
психолог онлайн
Марія Радченко
цитата:
и можливо вибратися, вирости з жертви?
Дуже добре що ви усвідомлюєте свій стан , це дійсно може дуже заважати в житті хоч і містить вторинну вигоду. Цей тип мислення і роль зазвичай приймається несвідомо але при усвідомленні і роботі над собою в рамках терапії це можна поміняти. З чого почати: для початку дайте відповідь собі що саме зміниться в вашому житті на краще коли ви поміняєте цю роль ? Яку б роль хотілось відігравати, що хотілось би досягти?
Відредаговано автором 23-05-2023 11:05:54
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343413 для Оксана Василівна
Одружена, двоє діток. Піклуюся про дітей і чоловіка, займаюсь побутовими справами, останні місяці розвиваю свою справу (бізнес по продажу товарів в інтернеті). Раніше працювала дистанційно в сфері інтернет-маркетингу, але вигоріла. У вільний час займаюся рукоділлям і читаю. Близьких друзів немаю, зі знайомими бачимось останнім часом дуже рідко (знаходимося в різних містах, деякі виїхали за кордон).
психолог онлайн
Доброго дня.
В мене гарна новина, що жертва обставин - це ситуативний стан, а не роль по життю. Тобто, роблячи конкретні кроки по набуттю самоцінності, вибудовуванню кордонів з оточуючими, відсіюванню токсичних людей з оточення, бранню відповідальності за свої вибори - можна з цього стану вийти.
Ви написали багато вторинних вигод того, щоб бути жетрвою. А тепер подумайте, які вигоди того, щоб нею НЕ бути? Підкину як мінімум один варіант: Ви можете проживати своє життя так, як самі хочете, а не як за Вас хтось інший вирішує.
Ще один плюс - Ви ВСЕ ОДНО зможете отримувати підтримку оточення, навіть не будучі в ролі жертви. Просто тому, що потреба у підтримці - нормальна базова людська потреба. Але і без підтримки інших Вам не буде настільки погано, як зараз, тобто Ви будете самодостатнішою.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343414 для Александр Владимирович
Що саме зміниться – я буду менше залежати від впливу і думки інших, отже зможу рухатися більш рівно по життю (умовно кажучи лінійно), буду бачити Свої цілі і зможу йти до них.
Що б хотілося – роль автора, творця, бути стійкою, знати чого хочу, виділяти/створювати у своїй справі цінність для себе і для інших. Можливо (зараз це здається фантастичним) бути лідером, популярним спікером. Не боятися людей, а надихати.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343416 для Марія Радченко
Дякую. Пофантазую на тему Вигоди не бути жертвою:
+Вмію дбати про себе;
+Маю більше ніж достатньо ресурсів;
+Можу давати підтримку іншим, без страху що не буде віддачі;
+Вільна, спокійна і впевнена в своєму виборі;
+Сміливо ризикую, без паніки роблю помилки;
+Активна, рухаюсь вперед, дію;
+Без докорів сумління ставлю себе на перше місце, тому що знаю – коли маю досить сил, тоді можу дати найкраще собі та іншим.
психолог онлайн
о саме зміниться – я буду менше залежати від впливу і думки інших, отже зможу рухатися більш рівно по життю (умовно кажучи лінійно), буду бачити Свої цілі і зможу йти до них.
Помоєму ви розумна людина яка змогла вже щось в житті добитись( як мінімум построїти родину, народити діточок), спробувати себе в різних сферах) Впевнений що і в подальшому все буде гарно не зважаючи на тимчасовий спад . Що потрібно щоб реалізовати себе в тій ролі в якій ви бажаєте бути?. Які прості крки це могли бути б ? Якщо би у вас був би у вас був конкретний покроковий план реалізації, як би він міг виглядати?
психолог онлайн
Добрий день! Так, є такий вислів: «Ми не вирішуємо свої проблеми, ми з них виростаємо». Це шлях прийняття на себе відповідальності за свої почуття, свої дії, свій спосіб життя та ін. Що це означає? Поясню на прикладі ваших частих переживань, що ви склали у стовпчик:
Ви пишите: «Мене ображають» - міняєте на «Я ображаюсь».
«Я загнана в тупик, безвихідь» - «Я загнала себе в тупик, безвихідь».
«З мене знущаються» - «Я дозволяю з мене знущатися».
«Мене не розуміють» - «Я себе не розумію».
«Мене знецінюють, мене не поважають» - «Я себе знецінюю, я себе не поважаю». І так далі.
Перефразуйте усі свої твердження, починаючи з займенника «Я». Що ви відчуваєте при цьому? Що з вами відбувається, коли ви так говорите?
Це i є перший крок у те життя, де ви самостійна, відповідальна і доросла людина.
З повагою, Олена Мороз
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343419 для Александр Владимирович
Дякую.
Щоб реалізувати себе в ролі автора-лідера в якій я бажаю бути мені потрібно 1) тримати в фокусі ціль бути в ролі автора-лідера, в тому числі в найбільш гострі кризові моменти;
2) переконати себе що я можу, здатна бути в цій ролі
(Можливо поставити спочатку маленьку ціль, як я можу проявити себе вже найближчим часом, досягнути її і подивися як мені це);
3) поставити масштабнішу ціль,
І далі спостерігати як це виходить і чи це те, чого я хотіла.
Конкретний покроковий план реалізації міг би виглядати так:
1) Конкретизую маленьку ціль. Наприклад це спочатку: почати вести блог, в якому я відкрито ділюся своїми думками, життєвою позицією, робити мінімум 5 публікацій на тиждень, використовувати різні формати контенту, набрати за 1 місяць 1000 підписників живої активної цільової аудиторії.
2) Зробити більшу ціль: наприклад виступити перед живою аудиторією офлайн, спочатку 10 осіб, потім 30, 100 і т.д. Це страшніше але цікавіше.
Загалом у відповідь на це питання в мене виринає бажання/потреба говорити на велику аудиторію. Я думаю в цьому напрямку потрібно рухатися.
Також думаю потрібно зосередитися на тому, щоб фільтрувати оточення, з яким я контактую. Зараз це більше люди, від яких я чую критику моїх слабких сторін, які помічають мої мінуси і зосереджують на них увагу (не достатньо хороша господиня, не така як треба дружина, не достатньо воджу дітей на гуртки, не достатньо заробляю, не працюю на стабільній роботі). Я і сама із задоволенням поринаю в оце страждання, самокритику і т д. Тоді як мої сильні сторони не помічають і я сама про них забуваю (щире глибоке спілкування в сім'ї з чоловіком і дітьми, турбота про їх емоційний стан, емпатія, щедра підтримка і увага, відданість, + діти бачать мій приклад як ще один з варіантів того, як можна справлятися в житті, хоча це не є стандартна стабільна нормальна робота, як наприклад хотілося б родичам; в професійній сфері
– творчість, підприємливість, залученість до справи якою займаюся, сміливість в експериментах, амбіційність, прагнення до відповідальності за результат; по життю – власна аргументована позиція щодо різних тем, допитливість, справедливість). Мені потрібно пересилити свою схильність тягнутися до людей, які дають мені негативну оцінку. І для думаю потрібно такий крок, як: лімітувати проведення часу з таким людьми, натомість осмілитися більше спілкуватися з тими, хто бачить в мені щось хороше і підтримує (таке було в професійному середовищі періодично), або в цей час знаходити нові знайомства, наприклад почати відвідувати форуми та інші заходи по цікавих мені темах.
психолог онлайн
Александр Владимирович Сергиенко
Спасибі за відповідь. З неї ясно, що ви відповідальна і успішна людина. У цьому світлі описані вами стани можна припустити (точний висновок можливий лише після індивідуального дослідження, яке займає кілька зустрічей), обґрунтовані такими факторами: 1. Високостресова подія. (якщо ви застали якимсь чином війну - можливо і травмуюча подія). Це цілий спектр змін у психофізіології.Це окрема програма роботи за особливим протоколом. 2. Завантаженість, цейтнот, втома - можливо дисбаланс у сферах життя. Це можна перевірити та підкоригувати самостійно прочитавши про Моделі Балансу Н. Пезешкіана. 3. Установки родом із дитинства про успішність, ідеальність тощо. Це психотерапія. Все це разом складається у напруження. Але важливо не те, яке напруження, а те, як ви з ним впораєтесь. Тому все, що підвіщщує резіліентність піде вам на користь та полипшить стан. Удачі!!
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343428 для Елена Владимировна
- Я ображаюся. Я себе ображаю. Я дозволяю себе образити.
- Я заганяю себе в тупик. Я дозволяю заганяти себе в тупик, у безвихідь. Я ховаю від себе виходит з ситуації.
- Я дозволяю знущатися з себе. Я з себе знущаюся.
- Я не помічаю розуміння. Я себе не розумію.
- Я себе знецінюю. Я себе не ціную.
- Я не помічаю повагу. Я себе не поважаю.
- Я себе не чую. Я не дозволяю себе почути. Я не висловлююсь, я не проявляють.
- Я не хочу говорити. Я не даю себе почути.
- Я себе ігнорую. Я позбавляю себе уваги. Я не дозволяю звернути на мене увагу.
- Я з собою не рахуюся, я не пропоную свою позицію.
- Я себе обманюю. Я дозволяю себе обманути.
- Я дозволяю скористатися мною.
- Я не хочу змінювати ситуацію. Я не дозволяю собі побачити можливість змінити ситуацію.
- Я страждаю. Я вибираю страждати.
- Я не беру себе в руки. Я вибираю не брати себе в руки.
- Я відчуваю знесилення. Я не дозволяю собі проявити силу.
Дякую за цю підказку. Говорячи про все це з ''Я'' – відчуваю спокій, врівноваженість, відчуваю що це мій вибір і я можу будь-що з цим зробити. Не відчуваю себе пригнічено/ображено як раніше, а відчуваю спокій, силу, немає потреби від чогось, ховатися, бігти, я можу це пережити. Мені дуже комфортні такі відчуття. Візьму на озброєння!
психолог онлайн
Бачу все увас уже є і навики планування , інтернет маркетингу та ін залишилося тільки зайнятися цим і рухатися в нужному напрямку кожен день впевнений що все у вас получиться! Єдинещо було б гарно пропрацювати негатині шаблони мислення та негативні упередження які можуть заважати рухатися нужному напрямку щодо себе та своїх здібностей, також мені здається що треба навчитися фокусуватися на тому гарному що у вас починаючи з ваших можливостей і талантів, навчитись заохочувати себе за кожен позитивний крок вчитись хвалити, себе фільтрувати критику конструктивну і не контструктивну
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343433 для Александр Владимирович
Дякую за консультацію! Ви надихнули мене дивитися на себе і на ситуацію з іншого боку🤍
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343431 для Оксана Василівна
Дякую. Так, думаю має місце кожен з цих трьох факторів.
психолог онлайн
багато коментарів, вже багато пророблено роботи, разом з тим, хочу додати свою думку. Ви не думали про те, що це не позиція Жертви, а позиція Вразливого? тут є суттєва різниця. А тому й тактика буде іншою
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 343473 для Тетяна Артеменко
Хм. А що це таке – позиція Вразливого?
психолог онлайн
Почитайте про трикутник Чойса