Як змінити свою захисну реакцію?
Добрий день, у мене соціофобія і мене турбує захисна реакція на тривожність, що проявляється усмішкою/сміхом, які я не можу контролювати.
Щоразу як помічаю, що на мене хтось пильно або довго дивиться із незнайомих чи навіть знайомих людей, то у мене виникає ця тривожна усмішка. Причому у цей момент мені зовсім не смішно і не радісно, а саме тривога проявляється так. Коли потрібно серйозно щось обговорити з людиною, або якщо стається конфлікт, то також включається ця реакція. І чим більше я намагаюся її контролювати, тим більше вона рецедивує. Іноді навіть страшно виходити з дому кудись, бо не можу спокійно йти по вулиці, адже там люди і вони обов'язково на мене дивитимуться. Деколи після того, як раптово усміхалася незнайомцям, на мене оберталися і здивовано дивилися, тому зараз розумію, що люди можуть інтерпретувати мою усмішку неправильно і це матиме негативні наслідки. Чи є способи позбутися такої захисної реакції, або принаймні навчитися нею керувати?
Питання від: ; Вік: 19

психолог онлайн
Віталій Вікторович Бондарчук
Усмішка може бути не захісною реакцією, а спосіб, яким психіка намагається вивести надмірну напругу, якщо ви позбавитесь своєї усмішкі на її місце може прийти інший симптом.
Краще працювати саме з причиною вашого симптому - з тривогою і соціофобією.
психолог онлайн
Маргарита Артурівна Древаль
Павел Леонидович Басанский
Добрий день. Саме тому, що Ви намагаєтеся до останього стримувати, задавлювати і контролювати свої емоції, Ваш емоційний сосуд врешті решт переповнюється і прориває дивним, недоречним і неконтрольованим фонтаном. Це як би Ви дуже захтіли пісяти, але через соціофобію ненаважилися зізнатись перед людьми, що Вам треба вийти в туалет і терпіли би невідомо для чого, адже і пісяти і проявляти емоції однаково природньо для всіх людей, а задавлювати все в собі неприродньо. І Ваша тривога посилюється і стає набагато тривожнішою, саме тому що Ви самостійно намагаєтеся з нею справитись задавлюючи її вглиб себе і доводячи себе до тривожних розладів, такі як соціофобія та інші
психолог онлайн
Павел Леонидович Басанский
Доброго дня.
Прибрати "захисну реакцію" від тривоги неможливо, поки залишається сама тривога. Це усе одно, що "лікувати" вітрянку, наносячи на шкіру тональний крем. Це так не працює. Необхідно працювати з причинами.
психолог онлайн
Доброго дня, Anna!
цитата:
ЯК ЗМІНИТИ СВОЮ ЗАХИСНУ РЕАКЦІЮ?
У захисної реакції є своя функція. Виходячи з назви, вона цілком зрозуміла - захищати. Важливе питання у зв'язку з цим - ЗАХИЩАТИ від ЧОГО? Від тривожності. Гаразд.
А тривожність чим спринена? Відповідь є? Соціофобія, начебто.
А в неї яка природа? Що в її основі? З чого вона з'явилась? Ось тут і собака заритий. Тому його потрібно "відкопати".
цитата:
або принаймні навчитися нею керувати?
Зараз Ви про бажання жити з нею, але в такий спосіб, аби вона не надто дошкуляла. А якщо вийде з-під контролю - куди тікатимете?
цитата:
Чи є способи позбутися такої захисної реакції
Силою волі і механічними зусиллями - ніяк. Пропрацювати в терапії - найкращий спосіб. Прибрати першопричини і на тому крапка.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335283 для Віталій Вікторович Бондарчук
А чи існують якісь більш екологічі та адекватні способи виражати цю тривогу, щоб не тримати її у собі?
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335292 для Владимир Анатольевич Тарасенко
Якщо чесно, мені іноді здається, що ця тривожність зі мною залишиться на все життя, в більшій чи меншій мірі, бо для того, щоб її зменшити, я стараюся менше уникати ситуацій, які мене лякають і навпаки стараюся в них перебувати, щоб набувати досвід.
Проте як тільки я дозволяю страху та уникненню взяти гору над собою, то ще більше закриваюся і повертаюся до початкової точки
психолог онлайн
цитата:
я стараюся менше уникати ситуацій, які мене лякають і навпаки стараюся в них перебувати, щоб набувати досвід.
Если бы этот способ борьбы с тревожностью действительно работал, то психологи были бы не нужны.
Потому что все могли бы справляться самостоятельно со своими страхами.
цитата:
у мене соціофобія
Социофобия - это психическое расстройство, то есть заболевание, которое требует, в первую очередь, медикаментозного лечения.
Вы были у врача?
Также Вам нужно проходить психотерапию с психологом, чтобы устранить причину Ваших страхов.
После того, как Вы это проработаете, уйдет и Ваша
цитата:
захисна реакція на тривожність,
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335323 для Светлана Владимировна Киселевская
Наразі намагаюся працювати з тривожними думками по КПТ методу з психотерапевтом, проте на консультації він відмовився виписувати мені ліки, сказав, що достатньо буде тільки терапевтичної роботи. Я наче й розумію, що мої страхи, викликані соціофобією ірраціональні, але не можу від них позбутися
психолог онлайн
цитата:
не можу від них позбутися
Как долго Вы уже работаете?
Почему решили обратиться к врачу, а не выбрали проходить психотерапию с психологом?
цитата:
по КПТ
Одного этого психотерапевтического направления будет недостаточно. Так как Вы пытаетесь решить проблему на уровне поведения, а она находится гораздо глубже. И надо устранять внутриличностный конфликт, который вызывает тревожность.
цитата:
Это Вам этот психотерапевт посоветовал так делать?
цитата:
Чи є способи позбутися такої захисної реакції, або принаймні навчитися нею керувати?
А почему Вы не задаете этот вопрос специалисту, с которым работаете?
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335368 для Светлана Владимировна Киселевская
Працюю з психотерапевтом близько 2 місяців, обрала саме лікаря, бо розглядала можливість медикаментозного лікування, проте мій психотерапевт сказав, що у мене немає серйозних причин для нього.
Кпт допоміг піддати сумніву тривожні думки, але з цією реакцією на жаль, поки ніяк не можу впоратися, що суттєво заважає у повсякденному житті. Наразі ми перейшли до експозицій, де якраз потрібно йти у страх і вона почала сильно проявлятися.
психолог онлайн
Доброго дня, Anna!
Бажано розбиратися з мотивами поведінки, а не з її формами. Усмішка - це тільки форма.
Цією усмішкою Ви, можливо, хочете задобрити тих, з ким контактуєте? Задля гарантії безпеки.
Тоді з цим мотивом і треба працювати на терапії.
психолог онлайн
цитата:
ми перейшли до експозицій, де якраз потрібно йти у страх і вона почала сильно проявлятися
Да, потому что этими экспозициями Вы ухудшаете свое состояние.
Можно, конечно, заставить человека, который боится воды, залезть в водоем. Но обычно психика не приемлет такого насилия над собой и начинает сопротивляться.
Поэтому такие методы срабатывают далеко не всегда.
цитата:
Працюю з психотерапевтом близько 2 місяців
КПТ - это краткосрочный метод и поэтому у Вас уже должны быть результаты от работы.
цитата:
з цією реакцією на жаль, поки ніяк не можу впоратися,
Вы с этим и не справитесь, если не будете идти вглубь проблемы, чего КПТ просто не в состоянии сделать.
цитата:
розглядала можливість медикаментозного лікування
Психотерапевт - это психиатр, который учил психологию на 1 курсе мединститута (1 семестр) и прошел переподготовку (обычно несколько месяцев) по психотерапии.
Психолог - это специалист, который учится 6 лет и получает дополнительное психотерапевтическое образование (5 лет).
Поэтому для Вас имеет смысл поменять психотерапевта (врача) на психолога.
Відредаговано автором 27-02-2023 01:55:20
психолог онлайн
цитата:
Якщо чесно, мені іноді здається, що ця тривожність зі мною залишиться на все життя, в більшій чи меншій мірі
Цілком слушна думка - пропрацювати проблему таким чином, щоби з буденним рівнем тривоги (тобто прийнятним ) могли впоратись самотужки. Як це роблять звичайні здорові люди, не звертаючись по допомогу.
Такий сенс, ціль і мотив самі по собі знижують рівень тривоги, адже нівелюють перебільшені очікування. А відтак мимоволі спрямовують енергію людини на вирішення нагальних життєвих завдань.
цитата:
Поясніть, будь ласка, досвід ЧОГО намагаєтесь отримати? І як отримане має сприяти зціленню соціофобії?
цитата:
Отже лобові атаки і штурми цитаделі тривоги і соціофобії не приносять користі. То, може, варто переглянути і змінити підходи, як вважаєте?!
психолог онлайн
Доброго дня.
Як я розумію ви зараз в терапії за напрямком КПТ. Тим не менш ви вирішили звернутися на цей сайт з питанням, що стосується вашого запиту.
Припущу, що ви маєте певні запитання та можливо навіть притензії до вашої співпраці. Це може бути важливим для роботи та результату в терапії. Тому я б наполягала тому, щоб ви підняли питання, що вас хвилюють з вашим терапевтом. Тільки він може дати вам корректні відповіді стосовно власної кваліфікації, того, що відбувається з вами на певному етапі терапії та як саме це допомагає вам досягнути результату. Також обговорення цих питань знімає підозри та укріплює довіру з вашим терапевтом, що також впливає на швидкість та результат роботи.
Іще одне: ваш терапевт, який проводив з вами первісне інтерв'ю, діагностику та розробляв план робти має більше інформації щодо вас стосовно необхідних та достатніх методів для досягнення результату. Жоден спеціаліст з сайту, який вас не бачив жодного разу та маючи лише 2 повідомлення від вас не зможе провести на основі цього більш кваліфіковану діагностику.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335377 для Павел Леонидович Басанский
Можливо і так, оскільки часто усміхаюся навіть тоді, коли на мене сваряться/ говорять щось неприємне, а потім розумію, що зовсім не зобов'язана доброзичливо виглядати у такі моменти, просто боюся негативних емоцій інших людей
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335385 для Владимир Анатольевич Тарасенко
Мій психотерапевт радив саме поступово іти у страх, переставати уникати ситуацій, що викликають тривогу для того, щоб замість негативних упереджень набувати позитивний досвід і відповідно щоб мозок не сприймав ці ситуації, як небезпечні.
Але справді згідна з Вами, що добре б було докопатися углиб причин такої поведінки і реакції
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 335410 для Анастасия Владимировна Тарадай
Так, все вірно, я проходжу терапію за напрямком КПТ, оскільки прочитала, що він є ефективним у лікуванні соціофобії.
Обговорювала питання цієї усмішки зі своїм терапевтом, він порадив змінити думки на цю тему, з негативних і тривожних до більш реальних і позитивних, накшталт "люди не сприймають мою усмішку негативно, вони навпаки думатимуть, що я привітна" і т.д., проте навіть така раціоналізація думок не призвела до зникнення страху осуду і відповідно виникнення усмішки, як реакції на тривогу
психолог онлайн
Павел Леонидович Басанский
цитата:
Щоразу як помічаю, що на мене хтось пильно або довго дивиться із незнайомих чи навіть знайомих людей, то у мене виникає ця тривожна усмішка.
Тривожну усмішку можна вважати маскою, що ховає під собою страх нападу, на який не готові відповісти по-дорослому. Тобто вона символізує послання - "Не бийте мене, я хороша! Я привітна! Ось навіть посміхаюсь".
Цікаво, в якому віці винайшли цей типовий спосіб захисту?
психолог онлайн
Владимир Анатольевич Тарасенко
цитата:
Так, тому бажано це пропрацювати в терапії, але мабуть не в КПТ, а в більш глибокому методі. КПТ працює тільки з симптомами та дозволяє лише адаптуватися до ситуації, кардинально не змінюючі почуття - більше намагається змінити установки та деякі налаштування, тому у Вас і не спрацювало:
цитата:
Є сенс проробити Ваш ранній досвід та вплив батьків на формування соціальних страхів тощо.
КПТ цим зазвичай не займається.
психолог онлайн
цитата:
він порадив змінити думки на цю тему, з негативних і тривожних до більш реальних і позитивних, накшталт
Для этого Вам необязательно ходить к психотерапевту.
Вы можете самостоятельно заниматься аффирмациями.
Только это никак не поможет Вам справиться со страхами.
цитата:
оскільки прочитала, що він є ефективним у лікуванні соціофобії.
Да, когнитивно-поведенческая психотерапия может быть эффективна, но только в том случае, если специалист имеет соответствующее образование и опыт работы.
И для решения Вашей проблемы КПТ недостаточно. Необходимо, чтобы специалист владел еще и другими психотерапевтическими направлениями, которые помогут Вам убрать страхи на глубинном уровне.
Відредаговано автором 27-02-2023 17:42:12