Страх дивитися в очі людям.
Вітаю , психологічна спільното !!!
Написати це питання мене сподвигнула доволі банальна ситуація( просто похід в магазин) , але як я на неї реагую є моєю хронічною проблемою.
Як вже сказано в темі - я боюсь дивитися людям в очі. Коли бачу когось відносно знайомого який наближається в мою сторону , всередині мене починаються дикі танці. Подумавши над цим , дійшла до висновку , що це ніщо інше як прояв абсолютно непотрібного сорому, стидливості. Очі починають бігати туди сюди, головою то вправо то вліво або взагалі в землю дивлюсь.(зачасту мене рятує дзвінок комусь, типу йду така і нікого не бачу , зайнята )
Виходить , що замість того щоб пройти мимо або спокійно привітатися , я починаю привертати до себе увагу тим соромом. Наче посилаю сигнал : "Ну подивіться , хіба я настільки погана ?"
То якась підсвідома впевненість , що та людина за щось подумки мене принижує або погано подумала + бажання довести що це не так.
Це ж просто нонсенс, я прекрасно розумію ,ми не вміємо читати думки ,але моя психіка видає кульбіти. Звідки береться ця упередженість та відчуття сорому?
Для справки , я трошки відлюдькувата і все вище написан має пряме відношення до цього . Важко фізично винести контакт . Тому ховаюся.
Підкажіть , що у цій ситуації мені варто було б усвідомити ? Чи варто тут шукати коріння в дитячих травмах, адже я вже можу окреслити свою проблему.
Питання від: ; Вік: 23
подобається: 1 з 1

психолог онлайн
Доброго дня, Наталіє.
Розкажіть, будь ласка, коли у Вас вперше проявився страх дивитися людям в очі? Якою Ви були в дитинстві, які у Вас відносини з батьками?
Що Ви думаєте та відчуваєте, коли дивитесь у вічі людині? Чи є у Вашому оточенні люди, на яких Ви можете спокійно дивитися?
психолог онлайн
Наталия Павловна Венглинская
Добрий день. Зазвичай люди, які бояться дивитися в очі пережили щось важке в своєму досвіді. Ви пишите про сором, але в заголовку вашої історії мова і про страх.
цитата:
Звідки береться ця упередженість та відчуття сорому?
Зазвичай із гіркого досвіду відносин із найближчими людьми.
Доповнення від автора
Добрий вечір. В дитинстві я була доволі відкритою дитиною , завжди здоровалася з людьми , не було відчуття своєї неправильності . А ще була і є впертою, що для мами однозначно негативна риса . Їй не приходить в голову , що не все має бути як вона каже.
Все змінилося , звісно ж , коли я пішла в школу. Новий колектив , нова екосистема. Звичайні дитячі конфлікти, бувало билася. Але пам'ятаю чітко, як у класі 4 -му чи 5 -му посварилась з однокласницями , то була така собі компанія "крутих дівчат" , троє на одного , одна дуже сильно вдарила мене в ногу , за цим спостерігало декілька людей , ніхто не заступився, ба більше , в клас зайшла вчителька , почався урок , я стояла біля дошки і плакала , а вона навіть не спитала мене чи все ок. так поступово в мені розвинулася установка , що зі мною щось не так і підтвердження їй я знаходила скрізь . Вдома ж , все було не гладко ,мягко кажучи . Мама весь час вкладала установку , що я не хочу вчитися, позіхаю над тою математикою,лінива, а батько казав що менше хліба їсти треба ( почалися комплекси щодо зовнішньості). Я ніде не почувала себе безпечно. це якщо коротко, дуже коротко.
І це дуже втомлювало , бо весь час всі сили йшли на підозри , хто ж знов мене зачепить.
Зараз , коли вже багато чого зрозуміла і переросла , залишилися старі погані звички і перестороги. І буває , що я моментально перетворююся на маленьку 10 -річну дівчинку яка щиро вірить у свою жахливість. Два роки назад , вийшла прогулятися до річки яка поблизу дому , і там перестріла своїх однокласників , отримала дозу " прекрасних спогадів" . звісно, не всі однокли були такими.
На даний момен в мене є хороші друзі та знайомі , яким спокійно дивлюсь в очі .
психолог онлайн
Мария Валериевна Радченко
Наталия Павловна Венглинская
Ольга Владимировна Головченко
Наталіє, вітаю! Спробуйте почати відслідковувати свої думки щодо того, що буде, якщо ви все ж таки будете дивитися іншим в очі, та спробувати оспорити їх. Чи дійсно кожна людина буде думати, щось погане, чи обов'язково це так? Навіть якщо хтось так подумає, чи дійсно це непереносимо для вас? Спробуйте у форматі експерименту дивитися людям в очі. Оцініть як це пройшло та чи дійсно це було так жахливо, як ви уявляли?
Якщо ви розумієте, що ваші проблеми у комунікації з іншими не обмежуються проблемою зорового контакту, то ви можете пошукати літературу самодопомоги та інформацію про соціальну тривогу, можливо ви зможете знайти для себе корисні ідеї. Наприклад, у книзі "Свобода від тривоги" Роберта Ліхі є глава присвячена соціальній тривозі. Якщо самостійно справитися не вийде, але у вас є розуміння, що такі реакції обмежують вашу можливість жити повноцінне життя — ви можете звернутися за допомогою до спеціаліста.
Щодо питання про пошуки коріння проблем у дитинстві — це не обов'язково, проте якщо проблема обширна та складна, розуміння її причин може допомогти із їх вирішенням.
психолог онлайн
Ольга Владимировна Головченко
Вітаю вас, Наталіє!
Ваша розповідь доволі образна та викликає в мене певні запитання.
Давайте спробуємо по них трохи пройтися:
1.
цитата:
я боюсь дивитися людям в очі
Вже одна з перших фраз таким чином сформульована, що аж кортить довідатися: Що саме ви боїтеся там побачити (в людських очах)? Чиї це можуть бути очі? Коли орієнтовно ви могли вперше у житті зустріти такі очі в людини?
2.
цитата:
як я на неї реагую, є моєю хронічною проблемою
. Це
цитата:
прояв абсолютно непотрібного сорому, стидливості
, а саме:
цитата:
Очі починають бігати туди сюди, головою то вправо то вліво або взагалі в землю дивлюсь
Це - яскравий прояв почуття провини, дискомфорту. У чому саме ви почуваєтеся винною? Або, інакше сформулюю: У чому саме вас могли б звинуватити (ці самі очі якоїсь значимої для вас людини, яка могла звинувачувати і, мабуть, карати - тобто, хтось дорослий)?
**В мене є така фантазія, що це не могли бути ваші батьки (значимі дорослі, з якими ви проживали постійно). Швидше за все, хтось, хто мав до вас тимчасовий доступ (вихователь у дитячому садочку; бабуся, з якою ви не проживали разом постійно). Виправте мене, якщо я помиляюся.
І так, це, швидше за все, пов'язане із вашим дитинством: хтось у дитинстві вас міг звинувачувати у чомусь / або ви почувалися винною у якомусь проступку/вчинку.
3.
цитата:
Наче посилаю сигнал : "Ну подивіться , хіба я настільки погана ?"
- ви вже відчуваєте, що ви із кимось подумки розмовляєте? ;-) Хто це, хто ця людина? Перед ким ви виправдовуєтеся? На кого ви бажаєте справити сприятливіше враження? Такі внутрішні розмови - це інтеріоризовані зовнішні діалоги з вашого минулого, з вашого дитинства. Ви були свідком таких розмов.
4.
цитата:
підсвідома впевненість , що та людина за щось подумки мене принижує або погано подумала + бажання довести що це не так.
- це виправдовування перед цією людиною (вас могли звинувачувати несправедливо!!!). І у вашому досвіді не знайшлось когось дорослішого, авторитетного, хто б міг за вас заступитися, захистити!!!
5.
цитата:
Звідки береться ця упередженість та відчуття сорому?
- з життєвого досвіду. Вашого власного минулого.
6.
цитата:
я трошки відлюдькувата і все вище написан має пряме відношення до цього . Важко фізично винести контакт . Тому ховаюся.
- ну, це банальні прояви "інтроверсії", як це описував К.-Г. Юнг. Інтроверт - це тип орієнтації свідомості людини на себе, а не на зовнішній світ. Це не добре і не погано. Це такий стиль, особистісна особливість. Яка може надавати певні переваги людині, яка комфортно почувається із такою структурою психіки.
7.
цитата:
Підкажіть , що у цій ситуації мені варто було б усвідомити? Чи варто тут шукати коріння в дитячих травмах
У цій ситуації варто усвідомити свій стан (що саме ви зараз і робите). Швидше за все, у вас був травматичний досвід років у 5-6. До речі, це могла б бути єдина ситуація у житті, на якій ви зафіксувалися. Цей вік дозволяє вам згадати у деталях, що саме у цій ситуації могло тоді відбутися, та поділитися своїми спогадами із психологом, психотерапевтом для подальшого аналізу. ;-)
Розібрала на атоми ваше повідомлення :-)
психолог онлайн
цитата:
Мама весь час вкладала установку , що я не хочу вчитися, позіхаю над тою математикою,лінива, а батько казав що менше хліба їсти треба ( почалися комплекси щодо зовнішньості). Я ніде не почувала себе безпечно
Мабуть в цих словах/досвіді і є велика частина тієї проблеми, з яким ви звернулися на сайт.
Ви ніде не почували себе безпечно.
За всім цим вашим досвідом дуже багато невиражених почуттів.
Вам краще звернутися в індивідуальну роботу з психологом. Попіклуйтеся про себе.
Доповнення від автора
дякую вам всім дуже , не очікувала , що так багато людей відгукнеться . Намагатимуся переглянути і переварити ваші рекомендації. книжку роберта ліхі вже скачала)
психолог онлайн
Наталия Павловна Венглинская
Доброго вечора, Наталія!
цитата:
у класі 4 -му чи 5 -му посварилась з однокласницями , то була така собі компанія "крутих дівчат" , троє на одного , одна дуже сильно вдарила мене в ногу , за цим спостерігало декілька людей , ніхто не заступився, ба більше , в клас зайшла вчителька , почався урок , я стояла біля дошки і плакала , а вона навіть не спитала мене чи все ок. так поступово в мені розвинулася установка , що зі мною щось не так і підтвердження їй я знаходила скрізь . Вдома ж , все було не гладко ,мягко кажучи . Мама весь час вкладала установку , що я не хочу вчитися, позіхаю над тою математикою,лінива, а батько казав що менше хліба їсти треба ( почалися комплекси щодо зовнішньості). Я ніде не почувала себе безпечно.
Це і є тими психотравмуючими ситуаціями, які ввімкнули у Вас захистний механізм у вигляді уникання дивитися людям в очі.
Як вимкнути? Звернутися на психотерапію до психолога, відтворити та перепрожити ті хворобливі ситуації з дитинства - але за іншим, новим сценарієм. А також вистроїти свідоме ставлення до позицій батька і мами в той час, яке буде підкріплювати саме Вас і давати внутрішній ресурс та впевненість у власній правоті.
психолог онлайн
Наталіє, я дозволю собі ризикнути і написати про своі відчуття після того, як я прочитала ваше запитання. Я відчула дисонанс між тим про що ви пишете і тим, як ви це пишете.
Прошу сприймати це не як оцінку, як я емоційний відгук)
Отже, стиль написання мене дуже вразив. Я відчула чіткість, силу, впевненість, переплетену почуттям гумору. Ось цю фразу : «Коли бачу когось відносно знайомого який наближається в мою сторону , всередині мене починаються дикі танці.» - я для себе прочитала, що всередині вас велика дика сила, але ви іі стримуєте маскою сором’язливості. І це в мене викликало дуже великий інтерес, як це так у вас всередині влаштовано. Продовжуйте працювати над своїм питанням) І бажаю вам приємних відкриттів)