У дитини нав‛язливі думки. Як можна допомогти?
Доброго дня! Хотіла б дізнатися думку фахівців і отримати пораду як можна допомогти дитині. Дівчинка 11 років, останнім часом (2-3 місяці) помічаю в неї нав'язливі думки та сильну тривожність, підвищену дратівливість, злість, інколи навіть агресію, конфлікти з батьками, погіршення в навчанні (не бажання вчитися, говорить що вчиться для мами), майже не посміхається, весь час хоче проводити в телефоні, за іграми. Водночас вона досить співчутлива, особливо до тварин, якщо побачить якийсь ролик про погане поводження з тваринами може проплакати цілий вечір. Нав'язливі думки проявляються в сильному страху та супроводжуються надмірною тривогою, наприклад переживає, щоб хтось не взламав її обліковий запис чи щоб її домашній улюбленець раптово не помер (чи щось інше) хоча на це немає об'єктивних причин, коли в неї з'являються такі стани вона не сприймає жодних логічних пояснень тільки що раз підходить і просить сказати що все буде добре. Також хочу написати, що років в 9 вона почала гризти нігті (були в невропатолога, лікар ніяк не прокоментувала це), зараз самі нігті перестала гризти, але гризе шкіру навколо них. Не знаю чи це також має якесь відношення, але вона ще дуже не любить щоб на її одязі будь-яка бірка доторкалася до її тіла, вона не одіне одяг де не буде обрізана бірка. Вона найстарша з 3-ох дітей в сім'ї, коли в неї ідуть якісь конфлікти в сім'ї, я заважувала що вона замість того щоб виплакатись і прожити емоції вона старається посміхатися, переключитися на домашнього улюбленця або погрузитись в телефон і при тому сльози стоять в очах, а вона собі не дозволяє плакати.
Хвилююся, щоб ці її стани не перейшли в ОКР чи якісь інші психологічні проблеми. Підкажіть як допомогти дитині, як знайти до неї підхід? Чи потрібна їй терапія?
Питання від: ; Вік: 33

психолог онлайн
Юля, з вашого питання можна припустити, що це не ваша дитина.
Хто Ви цій дитині ?
З будь ким, кого хвилює щось в цьому житті важливо спілкуватись. І ця дівчинка- не виключення.
Ступінь близькості цього спілкування залежить від того, наскільки близько емоційно Вас до себе допускає дитина.
Але найперше, що важливо, це її стосунки з батьками.
Стороння людина не може змінити стільки, скільки можуть зробити батьки.
Хоча, кожен, хто за певних обставин торкається емоцій дитини, може певним чином її підтримати, заспокоїти , підживити віру в себе та свої сили.
Тому й питання, хто Вы для цієї дівчинки?
психолог онлайн
Ирина Константиновна Зубиашвили
Доброго, Юля!
За цими ознаками у дівчинки мабуть Емпатичний тип особистості. Надчутливий, сентиментальний та емоційний. Підвищена тривожність (аж до проявів ОКР) часто є тим, що супроводжує подібний тип характеру.
При всьому вищесказаному, скоріш за все, у дівчинки ще є проблеми у стосунках з батьками. Інакше вона б не приховувала свої емоції. Вірогідно боїться іхнього несприйняття прояву своїх почуттів. Не хоче відкриватися перед ними. Бо недостатньо довіри батькам. Боїться або осуду з їхнього боку, або навіть вразливого удару. Агресія (захистного типу) та конфлікти з батьками також про це.
цитата:
Підкажіть як допомогти дитині, як знайти до неї підхід? Чи потрібна їй терапія?
Це залежить від того, ХТО Ви для цієї дитини? Від Ваших повноважень. Ви тьотя чи її вчитель?
Думаю, що психотерапія точно їй не завадить, як і її батькам.
Відредаговано автором 19-06-2023 16:23:04
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 345255 для Наталия Горская
Я тітка дівчинки, в нас досить близькі відносини, вона може поділися зі мною якимось своїми переживаннями, захопленнями, секретами, або тим що її турбує але при тому вона не хоче запитувати в мами.
Батьки також готові робити все що потрібно, щоб їй допомогти. На даний момент я, мої батьки та їхня сім'я проживаємо разом і ми всі хочемо їй допомогти. Запитання сюди написала я оскільки була вже тут зареєстрована і мені допомагали поради спеціалістів тут. Будемо вдячні за поради як можемо їй допомогти, і що батьки можуть зробити для неї і інші дорослі оскільки ми проживаємо всі разом.
психолог онлайн
Батькам важливо навчитись сприймати доньку такою, як вона є.
Коли вона перестане відчувати , що вона "якась не така", то і зможе ділитись своїми почуттями.
Є гарна книжка про стосунки з дитиною- "Общаться с ребёнком. Как?"( автор Гиппенрейтер Ю.Б.).
Вона є в інтернеті.
Читати важливо все, з самого початку. Там багато дуже корисного , включаючи і спосіб спілкування, який допомагає дитині при емоційних проблемах.
Але сам спосіб без переналаштування суті стосунків буде тільки шкодити, оскільки може додати дитині впевненості в тому, що від нею постійно чогось хочуть. Це НЕ спосіб керування дитиною, а спосіб налагодження спілкування, яке здатне допомогти.
Батьки можуть звернутись за консультацією без дівчинки, щоб зрозуміти які їхні дії можуть викликати відторгнення в дитини.
Налагодження теплих і глибоких стосунків, формування відчуття "я важлива, мене сприймають, я потрібна, я класна, я впоратись з усіма проблемами "- все це можливо тільки за рахунок змін в батьках.
Щодо самої дівчинки- звичайно ж, вона також може поспілкуватись з психологом, якщо має потребу і бажання.
Але важливо пам'ятати, що ніякий сторонній вплив не буде сильнішим, ніж вплив найближчих та найважливіших людей.
І ще такий момент.
Можливо дівчинка такою чутливою , як була, так і не змінилась. Але дорослі "втомились " і не мають власного ресурсу, щоб підтримати її. Тому проблема і загострилась "останнім часом ". Тобто тревожність дівчинки просто зачіпає певні "струни" самих дорослих і викликає резонанс (збільшення амплітуди за рахунок співпадіння частот).
психолог онлайн
Якщо так, то порадьте батькам запросити до себе психолога, який попрацював би з усіма членами родини, а не тільки з дівчинкою чи її батьками. Бо проблеми в стосунках, а також її емоційні реакції, можуть стосуватися НЕ ТІЛЬКИ батьків, але й когось іншого з родини.
Треба провести тестування спеціальними проективними методиками (КМС, CAT, CAT-s, пісочна, іграшкова та іншими), і не тільки дівчинки, а щоб дослідити атмосферу в родині і винайти можливі причини такого стану у дитини.
Бо загальні поради навряд чи суттєво змінять ставлення батьків, відносини з іншими і ситуацію. А суттєвий конфлікт та глибинні причини залишаться без змін...
Відредаговано автором 19-06-2023 16:45:58
психолог онлайн
Ще, доповню.
Існує велика вірогідність того, що дитина переживає сильні ревнощі до молодших та образу на батьків за те, що ті приділяють їй менше уваги, ніж їм. А вимоги до неї, навпаки, більші. Є таке, Юля?
До речі, можете в дитини розпитати здалеку та метафорично - щоб не так було боляче та щоб не почути типове: "ні, все в порядку" - тому що діти, яки щось приховують та посміхаються замість того, щоб поплакати, зазвичай так і відповідають. Щоб їх не чіпали. Бо правду казати не можуть або не хочуть.
Відредаговано автором 19-06-2023 17:47:51
психолог онлайн
Добрый вечер!
цитата:
Дівчинка 11 років, останнім часом (2-3 місяці) помічаю в неї нав'язливі думки та сильну тривожність, підвищену дратівливість, злість, інколи навіть агресію, конфлікти з батьками, погіршення в навчанні (не бажання вчитися, говорить що вчиться для мами), майже не посміхається, весь час хоче проводити в телефоні, за іграми.
Скажите, а какие отношения у нее с родителями? Девочка находится сейчас в латентном периоде и у нее может меняться гормональный фон.
цитата:
Також хочу написати, що років в 9 вона почала гризти нігті (були в невропатолога, лікар ніяк не прокоментувала це), зараз самі нігті перестала гризти, але гризе шкіру навколо них.
Скажите, а что могло произойти в семье до 9 лет ребенка, после чего она начла это делать. Я бы Вам рекомендовала обратиться за консультацией к врачу психиатру, а также к подростковому психологу за терапией. Вашей девочке нужна профессиональная поддержка. Если эту проблему не решать, то она может усугубиться и ей это будет мешать полноценно жить.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 345267 для Павел Леонидович
Не можу сказати наскільки сильно вона зараз відчуває ревність та обіду, але коли народилися молодші діти в неї була ревність і обіда на батьків, хоча батьки старалися бути уважними до неї в ті періоди коли з'являлися менші. Але навіть зараз вона мені казала, що любить гуляти з мамою лише вдвох, щоб без молодших. Що такі прогулянки їй найбільше подобаються. Як можна забрати ту обіду яка в неї є на батьків?
психолог онлайн
цитата:
Не можу сказати наскільки сильно вона зараз відчуває ревність та обіду, але коли народилися молодші діти в неї була ревність і обіда на батьків, хоча батьки старалися бути уважними до неї в ті періоди коли з'являлися менші.
Ну як же ж не можете, коли:
цитата:
Але навіть зараз вона мені казала, що любить гуляти з мамою лише вдвох, щоб без молодших. Що такі прогулянки їй найбільше подобаються.
Очевидно, що й зараз ця тема для неї досить актуальна.
А 2 роки тому, коли їй було 9, мабуть і народилася менша дитина?
цитата:
Як можна забрати ту обіду яка в неї є на батьків?
На спільній психотерапії (консультації) з психологом, який зможе донести батькам почуття дитини і передати її сприйняття ситуацій у спілкуванні - через спеціальну техніку обміну ролями. Це не пояснити тут. Це треба проводити. Інакше батьки навряд чи зрозуміють. Навіть якщо Ви їм це розтлумачите в деталях.
А після того вони самі зрозуміють ЧОГО саме і ЯК не вистачає їх доньці. І як треба себе з нею вести.
Найменше з того, це ті ж самі прогулянки вдвох з мамою.
психолог онлайн
Добрый день, Юля!
цитата:
Вашей племяннице нужна индивидуальная психотерапия.
Родители девочки планируют обращаться к детскому психологу?
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 345270 для Ольга Владимировна
Відносини з батьками на даний момент трошки складні, конфліктує, інколи може навіть нахамити і дозволити собі обізвати їх. Батьки стараються знайти підхід, поговорити з нею або не реагувати гостро на її таку поведінку, проте інколи важко їм знайти спільну мову та порозумітися, часом просто не знають як правильно реагувати на її слова. Пробували і сваритися, і наказувати, і не звертати уваги, і говорити, але поки що без великого успіху. Звичайно вона не постійно на таких емоціях, але в основному. Пару раз під час конфліктів з батьками казала, коли я пробувала з нею поговорити, що піде з дому і буде жити в подруги.
На рахунок періоду коли вона почала гризти нігті, то в сім'ї не було ніяких потрясінь. Менші діти молодші від неї на 2 роки і 4 роки, тобто в той період вони вже були старші і не їхнє народження викликало стрес і між собою діти досить добре ладнають. Правда в той період, в класі була дівчинка яка її ображала, навіть одного разу вдарила її, мама ходила до школи і говорила і з вчителькою і з мамою дівчинки, після того конфлікт був закритий (ця дівчинка до багатьох дітей в класі так ставилась), згодом ця дівчинка перевелася в іншу школу.
Доповнення від автора
↩ Реакція на відповідь № 345291 для Светлана Владимировна
Так, розглядають такий варіант. Одна з причин чому я написала сюди, щоб дізнатися чи при такій ситуації як в неї потрібно звертатися до спеціаліста.
психолог онлайн
цитата:
щоб дізнатися чи при такій ситуації як в неї потрібно звертатися до спеціаліста
Да, надо.
Потому что сейчас племяннице может помочь работа с психологом.
А если ничего не делать, то существует риск развития у ребенка психического расстройства. И тогда уже надо будет проходить медикаментозное лечение у психиатра.