Втрата близької людини
Доброго дня.
Підкажіть будь-ласка, як можна дитині допомогти впоратись із втратою близької людини.
Як правильно мені як матері поводитись, що казати, чи є щось на що мені потрібно звернути особливу увагу. Як поговорити про смерть, як допомогти щоб це не травмувало дитину.
Нещодавно я втратила маму (їх бабусю), мої діти її дуже любили, і вони дуже сумують. Що я можу для них зробити?

Ответы психологов
Доброго дня!
цитата:
Нещодавно я втратила маму (їх бабусю)
Шкода. Прийміть мої щирі співчуття з приводу втрати вашої мами. Це велика втрата для вас і для ваших дітей, особливо коли
цитата:
діти її дуже любили
цитата:
Що я можу для них зробити?
Спочатку для себе. Потрібно подбати про себе і дати собі можливість та час прожити це горе. Дивлячись на вас і відчуваючи ваш стан, діти зможуть набувати емоційного досвіду, як батьки ПРОДОВЖУЮТЬ жити із відчуттям горя в душі.
Звісно, дітям потрібна ваша увага та підтримка. Вираження почуття суму словами обережними і тактовними з врахуванням віку дітей. Дайте їм відчути, що ви поруч і завжди зможете прийти їм на допомогу.
На жаль, їх бабусі вже нема, проте залишились теплі спогади про неї. Нехай згадані світлі моменти допоможуть пережити цей важкий час. Водночас вони посприяють закріпленню у свідомості дітей таких непересічних цінностей, як любов, повага, турбота, близькість, душевність тощо.
Індивідуальна реакція дітей на смерть бабусі може бути різною. Тому в разі якихось ускладнень, варто окремо звернутись до психолога.
Вітаю!
В першу чергу, хочу подякувати Вам за Вашу турботу про емоційний стан Ваших дітей, бо ментальне здоров'я не менш важливе ніж фізичне.
цитата:
як допомогти, щоб це не травмувало дитину.
Ні як. Це вже травмувало їх. Вони вже доторкнулись до цього. Але Ви можете допомогти їм прийняти та прожити це. Це є не менш важливо ніж сама травма. Ви можете зараз їх навчити як справлятись з травмуючими ситуаціями у житті які є невід'ємною частиною людського життя.
цитата:
Що я можу для них зробити?
цитата:
вони дуже сумують.
Дайте їм можливість сумувати, плакати, злитись і т. д. Просто, будьте поруч. Ні в якому разі не робіть вигляд що все добре, ні чого не сталось, і не кажіть, що вони не повинні сумувати. Вони мають на це право. Дайте простір для розміщення всі емоцій які будуть проявлятись не лише дітям, але й собі, бо діти беруть приклад з батьків.
цитата:
Як поговорити про смерть
Це залежить від віку дитини. Потрібно говорити на тому рівні, який їй доступний сьогодні, але чесно, без прикрас. Смерть це не від'ємна частина нашого життя, хоча й не найкраща. В першу чергу, запитайте чи вони взагалі хочуть про це говорити. можливо їм зараз це, взагалі, не потрібне. А якщо хочуть, то чесно відповідайте на їхні питання.
цитата:
на що мені потрібно звернути особливу увагу
Прийняття та проживання втрати це довготривалий процес який складається з 5-ти стадій (можете почитати 5-ть стадій проживання горя). Вони можуть тривати, приблизно, до одного року. Якщо Ви будете помічати, що дитина "застрягла" в цьому проживанні більше ніж на рік, то варто буде звернутись до психотерапевта.